Den 30 maj 1939 sammlades man till det
konstituerande möte, det var t.f. brandchef
Rudolf Thusberg som fungerade som
ordförande för mötet. Därmed fick SJUNDEÅ
FRIVILLIGA BRANDKÅR R.F. början.
Till föreningens första ordförande valdes
JOHANNES MALMSTEN, till viceordförande
valdes TORGNY STENHOLM, till sekreterare
och kassör ERIK W. SJÖHOLM.
Till kårchef valdes RUNAR BLOMQVIST,
första vicekårchef RAGNAR ÖHMAN, som
andra vicekårchef JOHANNES MALMSTEN.
Några anteckningar över de första årens
kårverksamhet finns inte, men i
brandnämndens årsrapporter kan man följa
även denna verksamhets utveckling. I 1939
års berättelse står bl.a. följande: "Ändamålet
var att Sjundeå Frivilliga Brandkår inom sig
såsom underavdelningarna skulle upptaga
kommunens alla distriktavdelningar och sedan
detta organiserats skulle kåren genom avtal
med kommunen övertaga brandskyddet i
Sjundeå."
UTRUSTNING OCH BILAR
Från förut fanns en motorspruta(JEHU 5) och
två handkraftsprutor.
1940 En begangnad Chervolet.
1950 En begangnad Bedford lastbil.
1952 ESA-motorspruta.
1956 En ny Landrover SJS 12.
1957 Nya nylon-slangar köpes.
1961 En ny Ford F-600 brandbil.
- 1981 Säljes till Kyrkslätt, blir ordinarie
brandkårs första brandbil.
1968 En begangnad Volvo som det monteras
en vattentank på.
-Bytes med Käla avdelningens Sisu.
1972 BACHERT-motorspruta.
1972 Sisun / 1960 Vattentanken monteras på
den, senare blir det oljebekämpnings bil.
Numera är det en veteran brandbil.
1976 Scania 80 / 1972 med Erikoiskori kaross.
- 1995 Säljes till fabriksbrandkåren i
Båtvik
1980 Scania 85 / 1971 tankbil.
- Säljes 1998
1981 Scania 111 / 1977 byggs till tung
räddningsbil. SJS 15.
1983 ESA 30-motorspruta.
1983 En begangnad Mercedes Benz buss,
byggs till manskapsbil.
- Säljes 1994
1994 En begangnad Mercedes Benz 811 /1988
skåpbil inskaffas
och inreds till ny manskapsbil SJS 17.
1995 En ny släckningsbil Scania 113 SJS 11.
1997 En ny tankbil Scania 124 SJS 13.
1997 En ny "mönkijä" terrängfordon SJS 172.
2000 En ny Volkswagen transporter,
förstadelvårdsenhet.
- Bytes till en ny 2005
2005 En ny Volkswagen transporter 4motion,
förstadelvårdsenhet SJS 171.
2007 Nytt släckningsavtal undertäcknas
11.12.2007.
2008 Nya släckningsavtalet träder i kraft 1.1.2008.
2008 En ny släckningsbil fås till förfogande från
Västra Nylands Räddningsverk,
den gamla hyres till Räddningsverket som
placerar den till Svartå FBK:s förfogande.
2009 Västra Nylands Räddningsverk säger upp
släckningsavtalet.
2010 Sjundeå FBKs tävlingslag vinner GULD och BRONS i
Finska mästerskaps tävlingarna om Pohjolapokalen.
2010 De första hedersmedlemmarna är premierade.
1. Rolf-Johan Backman 2. Seppo Heiskanen
3. Kaj Ola Aaltonen. Från tidigare har kåren en
hedersordförande Ralf Karell.
VAR DET BÖRJA OCH HUR ÄR DET NU
Kårens första fem åren var under krigstid, dessa år
är varken väl antecknade eller
väl
bevarade i pappersform för eftervärlden.
Kårens centrum ända fram till
Porkalaparentesen var Sjundeå Mekaniska
Verkstads Ab, belägen på stationsområdet.
Under en tid var utryckningsverksamheten så
koncentrerad till H.V. Öhman & Co (tidigare
Sjundeå Mekaniska Verksteds Ab) i Svartbäck
att ägaren Henrik Öhman måste anhålla om
att verkstaden vid utryckningar inte helt skulle
tömmas på personal. Henrik Öhmans
inställning till
brandkårsverksamheten var av stor betydelse
för kåren, och hans verkstad var under långa
tider en viktig bas för FBK.
Det första protokollet efter krigstiden, är daterat 17 januari 1947,
där man sprutar av energi och framtidsplaner.
Man beslöt vid mötet att bygga en
branddepå på orten. Tomten donerades av
Karin och Ruben Salovius. Löftet om tomten
har getts tidigare, gåvobrevet är daterat i maj
1947. I Svartbäck stod den första branddepån färdig redan
samma år. Där var ett garage, slangtorn och
en vaktmästar bostad.
Drygt 20 år efter depåbygget blev utrymmena
för små. Tillbyggnaden, som påbörjades 1969
innehåller garage för två bilar, utvidgning av
bostaden samt en festsal, 1971 stod bygget klart.
Flera år drömde man om en egen bastu,
rymligare övnings- och parkeringsplats samt
en vision om större utrymmen. Det får
brandkåristerna att börja se på grannens s.k.
sågtomten med hyvleri och såg - men ingen
verksamhet.
1973 börjar man förhandla på området och
köper den av Else Wikman. Hyvleriet byggs om
till lager och sågen rivs.
BASTUN - för varje finländare så viktiga
byggnad.
I april 1979 firas taklagsöl och i junuari 1980
kastas första badet. En långtids dröm var
uppfyld.
Men knappt hade bastun svalnat så började ett
nytt projekt, ett nytt garage på sågarstomten.
I juni 1981 gjuts grunden till nybygget, man
får problem med den entreprenören som man
valt och i november 1981 bryts avtalet, man
bygger garaget färdigt genom talkoarbete
sommaren 1982.
Början av 1990 talet började det igen med ett
nytt tillbygge, den nuvarande brandstationen.
Man börja sakna nya, moderna och
ändamålsenliga utrymmen. Den nya
brandstation stod färdig 1992.
Ett stort tack till alla som har understött och
hjälpt Sjundeå FBK genom åren, inte för att
glömma den aktiva alarm- och
damavdelningen.
Ett historiskt steg togs 11.12.2007
Ett nytt BRANDKÅRSAVTAL undertäcknades mellan
Sjundeå FBK rf. och Västra Nylands räddningsverk
vid ett undertäckningstillfälle på Karis FBKs festsal.
För Sjundeå FBKs del undertäcknade Nina Pettersson och Kjell Flythström.
|