30. toukokuuta 1939 kokoontuivat kiinnostuneet,
palokunnan perustamiskokoukseen vt.
palopäällikkö Rudolf Thusberg, joka toimi
kokouksen puheenjohtajana. Täten SJUNDEÅ
FRIVILLIGA BRANDKÅR R.F. sai alkunsa.
Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi
valittiin JOHANNES
MALMSTEN, varapuheenjohtajaksi valittiin
TORGNY STENHOLM, sihteeriksi ja
kassanhoitajaksi valittiin ERIK W. SJÖHOLM.
Palokunnanpäälliköksi valittiin RUNAR
BLOMQVIST, ensimmäiseksi varapäälliköksi
valittiin RAGNAR ÖHMAN, toiseksi
varapäälliköksi valittiin JOHANNES
MALMSTEN.
Merkintöjä ensimmäisien vuosien toiminnoista ei
löydy, mutta palolautakunnan vuosiraporteissa
voi myös seurata tämän toiminnan kehitystä.
Vuoden 1939 kertomuksessa lukee mm.
"Tarkoitus on että Sjundeå Frivilliga Brandkår ja
sen alaosastot tulisi ottaa hallintaan kunnan
alueosastot ja kun tämä on organisoitu, niin
palokunta tekisi sopimuksen kunnan kanssa ja
huolehtisi Siuntion kunnan palosuojelusta".
KALUSTOA JA AUTOJA
Ennestään löytyi moottoriruisku (Jehu 5) ja kaksi
käsitehoruiskua.
1940 Käytetty Chervolet.
1950 Käytetty Bedford.
1952 ESA- moottoriruisku.
1956 Uusi Landrover SJS 12.
1957 Uusia nylon-letkuja ostettiin.
1961 Uusi Ford F-600.
- Myytiin Kirkkonummelle palolaitoksen
ensimmäiseksi paloautoksi.
1968 Käytetty Volvo mihin asennettiin vesisäiliö.
-1972 Vaihdettiin Kela osaston Sisuun.
1972 BACHERT- moottoriruisku.
1972 Sisu / 1960 Vesisäiliö asennetaan siihen,
myöhemmin siitä tuli öljytorjunta auto. Nykyisin
toimii veteraani paloautona.
1976 Scania 80 / 1972 Erikoiskori
päällirakenteella.
-1995 Myytiin Båtvikin tehdaspalokunnalle.
1980 Scania 85 / 1971 Säiliöauto.
- Myytiin 1998.
1981 Scania 111 / 1977 Rakennetaan raskaaksi
pelastusautoksi. SJS 15
1983 ESA 30 moottoriruisku.
1983 Käytetty Mercedes Benz linja-auto,
muutetaan miehistönkuljetusautoksi.
- Myytiin 1994
1994 Käytetty Mercedes Benz 811 / 1988
kaappiauto ja muutetaan
miehistönkuljetusautoksi. SJS 17.
1995 Uusi Scania 113 Sammutusauto SJS 11.
1997 Uusi Scania 124 Säiliöauto SJS 13
1997 Uusi "mönkiä" maastoajoneuvo SJS 172
2000 Uusi Volkswagen transporter,
ensivasteyksikkö.
- Vaihdetaan uuteen 2005.
2005 Uusi Volkswagen transporter 4 motion,
ensivasteyksikkö SJS 171.
2007 Uusi sammutussopimus allekirjoitetaan 11.12.2007.
2008 Uusi sopimusastuu voimaan 1.1.2008
2008 Länsi Uudenmaan Pelastuslaitos antavat uuden
sammutusauton käyttöön, vanha vuokrataan laitokselle
joka antaa sen Svartå FBK:n käyttöön.
2009 Länsi Uudenmaan Pelastuslaitos irtisanoo
sammutussopimuksen.
2010 Sjundeå FBKn kilpailujoukkueet voittavat Suomen
mestaruus KULTAA ja PRONSSIA
Pohjolanmalja kilpailussa.
2010 Ensinmäiset kunniajäsenet ovat nimitetyt.
1. Rolf-Johan Backman 2. Seppo Heiskanen
3. Kaj Ola Aaltonen. Aikaisemmin on nimetty
kunniapuheenjohtaja Ralf Karell.
MISTÄ SE ALKOI JA MITEN ON NYTTEN
Palokunnan viisi ensimmäistä vuotta oli sota-
aikaa, nämä vuodet eivät ole mihinkään kirjattuna
tai tallennettuna jälkimaailmalle.
Palokunnan keskusta Porkkalan-sulkuaikaan asti
oli Sjundeå Mekaniska Verkstads Ab, sijoitettuna
aseman alueella, myös muuton aikana papereita
on voinut kadota.
Yhtenä aikakautena hälytystoiminta oli niin
tiivistettynä H.V. Öhman & Co(aikaisemmin
Sjundeå Mekaniska Verkstads Ab) sijoitettuna
Svartbäckiin, jolloin oli omistajan anottava, että
hälytyksen aikana ei korjaamo tyhjentyisi
henkilökunnasta. Henrik Öhmanin
vastuuntuntoisella asenteella palokuntaa kohtaan
oli merkittävä tarkoitus palokunnalle ja hänen
korjaamonsa toimi pitkän aikaa tärkeänä
tukikohtana FBK:lle.
Ensimmäinen pöytäkirja sodan jälkeen, 17
tammikuuta 1947, melkein pursusi ideoita ja
tulevaisuuden suunnitelmia. Kokouksessa
päätettiin rakentaa paloasema paikkakunnalle.
Tontti saatiin lahjoituksena Karin ja Ruben
Saloviukselta, lupaus tontista oli tehty jo
aiemmin, lahjoitus oli päivätty toukokuussa 1947.
Ensimmäinen asema oli valmiina jo samana
vuonna. Se sisälsi autotallin, letkutornin ja
talonmies asunnon.
Reilun 20 vuoden kuluttua oli laajennuksen aika.
Lisärakennus, jonka työt aloitettiin 1969
sisältää autotallin kahdelle autolle, talonmies
asunnon laajennus ja kerhohuoneen, oli
valmiina 1971.
Monta vuotta unelmoitiin omasta saunasta,
suuremmasta pysäköinti- ja harjoitusalueesta. Se
sai palomiehet vilkaisemaan naapuri tontille ns.
"sahatontille" missä oli höyläämö ja saha - mutta
ei toimintaa.
1973 aloitettiin neuvottelut alueesta ja alue
ostettiin Else Wikmanilta. Höyläämö muutettiin
varastoksi ja saha purettiin.
SAUNA - jokaiselle suomalaiselle niin tärkeä
rakennus.
Huhtikuussa 1979 vietettiin harjakannasta ja
tammikuussa 1980 heitettiin ensimmäiset löylyt.
Pitkänajan haave oli täyttynyt.
Mutta hyvä, että sauna oli jäähtynyt niin alkoi uusi
projekti, uusi autotalli "sahatontille". Kesäkuussa
1981 valettiin perusta uudisrakennukseen, mutta
sitten ilmeni ongelmia valitun urakoitsijan kanssa
ja marraskuussa 1981 sopimus purettiin. Autotalli
rakennettiin valmiiksi talkoovoimin kesällä 1982.
1990 luvun alussa alkoi taas uusi lisärakennus
projekti, nykyinen paloasema.
Alettiin kaivata uusia, nykyaikaisia ja
tarkoituksenmukaisia tiloja. Uusi paloasema oli
valmiina 1992.
Suuret kiitokset kaikille jotka ovat avustaneet ja
auttaneet Sjundeå FBK:ta vuosien saatossa,
unohtamatta aktiivista hälytys- ja naisosastoa.
Historiallinen tapahtuma 11.12.2007
Uusi PALOKUNTSOPIMUS allekirjoitettiin Sjundeå FBKn ja
Länsi Uudenmaan pelastuslaitoksen välillä.
Karis FBKn juhlasalissa oli palokuntasopimuksien
allekirjoitustilaisuus. Sjundeå FBKn puolesta allekirjoittivat
Nina Pettersson ja Kjell Flythström.
|