FinnishSwedish
Kotisivu
Historia
Hälytysosasto
Nuoriso-osasto
Naisosasto
Ensivaste
Kilpailutoiminta
Missä olemme
Ota yhteyttä
Galleria
Linkkejä
Vieraskirja
INFO
 
Historia

30. toukokuuta 1939 kokoontuivat kiinnostuneet,

palokunnan perustamiskokoukseen vt.

palopäällikkö Rudolf Thusberg, joka toimi

kokouksen puheenjohtajana. Täten SJUNDEÅ

FRIVILLIGA BRANDKÅR R.F.
sai alkunsa.


Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi

valittiin JOHANNES

MALMSTEN
, varapuheenjohtajaksi valittiin

TORGNY STENHOLM
, sihteeriksi ja

kassanhoitajaksi valittiin ERIK W. SJÖHOLM.

Palokunnanpäälliköksi valittiin RUNAR

BLOMQVIST
, ensimmäiseksi varapäälliköksi

valittiin RAGNAR ÖHMAN, toiseksi

varapäälliköksi valittiin JOHANNES

MALMSTEN
.


Merkintöjä ensimmäisien vuosien toiminnoista ei

löydy, mutta palolautakunnan vuosiraporteissa

voi myös seurata tämän toiminnan kehitystä.

Vuoden 1939 kertomuksessa lukee mm.

"Tarkoitus on että Sjundeå Frivilliga Brandkår ja

sen alaosastot tulisi ottaa hallintaan kunnan

alueosastot ja kun tämä on organisoitu, niin

palokunta tekisi sopimuksen kunnan kanssa ja

huolehtisi Siuntion kunnan palosuojelusta".


KALUSTOA JA AUTOJA



Ennestään löytyi moottoriruisku (Jehu 5) ja kaksi

käsitehoruiskua.

1940 Käytetty Chervolet.

1950 Käytetty Bedford.

1952 ESA- moottoriruisku.

1956 Uusi Landrover SJS 12.

1957 Uusia nylon-letkuja ostettiin.

1961 Uusi Ford F-600.

        - Myytiin Kirkkonummelle palolaitoksen

        ensimmäiseksi paloautoksi.

1968 Käytetty Volvo mihin asennettiin vesisäiliö.

        -1972 Vaihdettiin Kela osaston Sisuun.

1972 BACHERT- moottoriruisku.

1972 Sisu / 1960 Vesisäiliö asennetaan siihen,

        myöhemmin siitä tuli öljytorjunta auto. Nykyisin

        toimii veteraani paloautona.

1976 Scania 80 / 1972 Erikoiskori

        päällirakenteella.

        -1995 Myytiin Båtvikin tehdaspalokunnalle.

1980 Scania 85 / 1971 Säiliöauto.

        - Myytiin 1998.

1981 Scania 111 / 1977 Rakennetaan raskaaksi

        pelastusautoksi. SJS 15


1983 ESA 30 moottoriruisku.

1983 Käytetty Mercedes Benz linja-auto,

        muutetaan miehistönkuljetusautoksi.

        - Myytiin 1994

1994 Käytetty Mercedes Benz 811 / 1988

        kaappiauto ja muutetaan

        miehistönkuljetusautoksi. SJS 17.

1995 Uusi Scania 113 Sammutusauto SJS 11.

1997 Uusi Scania 124 Säiliöauto SJS 13

1997 Uusi "mönkiä" maastoajoneuvo SJS 172

2000 Uusi Volkswagen transporter,

        ensivasteyksikkö.

        - Vaihdetaan uuteen 2005.

2005 Uusi Volkswagen transporter 4 motion,

        ensivasteyksikkö SJS 171.

 

2007 Uusi sammutussopimus allekirjoitetaan 11.12.2007.

2008 Uusi sopimusastuu voimaan 1.1.2008

2008 Länsi Uudenmaan Pelastuslaitos antavat uuden

          sammutusauton käyttöön, vanha vuokrataan laitokselle

          joka antaa sen Svartå FBK:n käyttöön.

2009 Länsi Uudenmaan Pelastuslaitos irtisanoo

        sammutussopimuksen.

2010  Sjundeå FBKn kilpailujoukkueet voittavat Suomen

         mestaruus KULTAA ja PRONSSIA

         Pohjolanmalja kilpailussa.

 

2010 Ensinmäiset kunniajäsenet ovat nimitetyt.

          1. Rolf-Johan Backman 2. Seppo Heiskanen

       3. Kaj Ola Aaltonen. Aikaisemmin on nimetty

       kunniapuheenjohtaja Ralf Karell.

 

 


MISTÄ SE ALKOI JA MITEN ON NYTTEN



Palokunnan viisi ensimmäistä vuotta oli sota-

aikaa, nämä vuodet eivät ole mihinkään kirjattuna

tai tallennettuna jälkimaailmalle.

Palokunnan keskusta Porkkalan-sulkuaikaan asti

oli Sjundeå Mekaniska Verkstads Ab, sijoitettuna

aseman alueella, myös muuton aikana papereita

on voinut kadota.


Yhtenä aikakautena hälytystoiminta oli niin

tiivistettynä H.V. Öhman & Co(aikaisemmin

Sjundeå Mekaniska Verkstads Ab) sijoitettuna

Svartbäckiin, jolloin oli omistajan anottava, että

hälytyksen aikana ei korjaamo tyhjentyisi

henkilökunnasta. Henrik Öhmanin

vastuuntuntoisella asenteella palokuntaa kohtaan

oli merkittävä tarkoitus palokunnalle ja hänen

korjaamonsa toimi pitkän aikaa tärkeänä

tukikohtana FBK:lle.

Ensimmäinen pöytäkirja sodan jälkeen, 17

tammikuuta 1947, melkein pursusi ideoita ja

tulevaisuuden suunnitelmia. Kokouksessa

päätettiin rakentaa paloasema paikkakunnalle.

Tontti saatiin lahjoituksena Karin ja Ruben

Saloviukselta
, lupaus tontista oli tehty jo

aiemmin, lahjoitus oli päivätty toukokuussa 1947.

Ensimmäinen asema oli valmiina jo samana

vuonna. Se sisälsi autotallin, letkutornin ja

talonmies asunnon.

Reilun 20 vuoden kuluttua oli laajennuksen aika.

Lisärakennus, jonka työt aloitettiin 1969

sisältää autotallin kahdelle autolle,  talonmies

asunnon  laajennus  ja  kerhohuoneen,  oli 

valmiina  1971.

Monta vuotta unelmoitiin omasta saunasta,

suuremmasta pysäköinti- ja harjoitusalueesta. Se

sai palomiehet vilkaisemaan naapuri tontille ns.

"sahatontille" missä oli höyläämö ja saha - mutta

ei toimintaa
.

1973 aloitettiin neuvottelut alueesta ja alue

ostettiin Else Wikmanilta. Höyläämö muutettiin

varastoksi ja saha purettiin.

SAUNA - jokaiselle suomalaiselle niin tärkeä

rakennus.

Huhtikuussa 1979 vietettiin harjakannasta ja

tammikuussa 1980 heitettiin ensimmäiset löylyt.

Pitkänajan haave oli täyttynyt.

Mutta hyvä, että sauna oli jäähtynyt niin alkoi uusi

projekti, uusi autotalli "sahatontille". Kesäkuussa

1981 valettiin perusta uudisrakennukseen, mutta

sitten ilmeni ongelmia valitun urakoitsijan kanssa

ja marraskuussa 1981 sopimus purettiin. Autotalli

rakennettiin valmiiksi talkoovoimin kesällä 1982.

1990 luvun alussa alkoi taas uusi lisärakennus

projekti, nykyinen paloasema.

Alettiin kaivata uusia, nykyaikaisia ja

tarkoituksenmukaisia tiloja. Uusi paloasema oli

valmiina 1992.


Suuret kiitokset kaikille jotka ovat avustaneet ja

auttaneet Sjundeå FBK:ta vuosien saatossa,

unohtamatta aktiivista hälytys- ja naisosastoa.

 

Historiallinen tapahtuma 11.12.2007

Uusi PALOKUNTSOPIMUS allekirjoitettiin Sjundeå FBKn ja

Länsi Uudenmaan pelastuslaitoksen välillä.

Karis FBKn juhlasalissa oli  palokuntasopimuksien

allekirjoitustilaisuus. Sjundeå FBKn puolesta allekirjoittivat

Nina Pettersson ja Kjell Flythström. 

 
  ©www.sjundeafbk.fi